„Kada izađeš na scenu treba ti hrabrost  da predstaviš samu sebe, a da bih imala tu hrabrost treba mi neko da me podrži. Ta hrabrost utiče i na publiku, to se prenosi sa tela na telo, a kada publika aplaudira to znači da onda njihova hrabrost utiče na nas“, objašnjava Natalija Vladisavljević, performerka, koreografkinja i spisateljica, članica Per.Arta, organizacije koja se bavi savremenim plesom, performansom i programom umetnost i inkluzija.

Takve su i njihove plesne predstave, probijaju granice umetnosti, donose nešto novo, sveže i potpuno jedinstveno, jer za njih inkluzija podrazumeva saradnju, podršku, uvažavanje drugog, pažnju i brižnost za dugog. Najnovija predstava nastala po Natalijinim idejama, koreografskim i muzičkim partiturama zove se Ples u XXI veku, a deo je projekta Europe Beyond Access (Iza pristupa) – sufinansiranim sredstvima programa Kreativna Evropa.

„Naše različitosti su ono što svet čini zanimljivijim i širim. Kao što je Natalija napisala – „Svi smo različiti, a među nama niko nije stranac“, upravo tako živimo i radimo. Učimo jedni od drugih i jedni drugima postavljamo izazove. U predstavi Ples u XXI veku, učestvuju i plesačice Pokretnica kolektiva, umetnice koje se vaninstitucionalno bave savremenim plesom u Novom Sadu. Ova saradnja je jedinstven i ohrabrujući primer međusobne podrške koja postoji na lokalnoj, vrlo maloj, ali specifičnoj sceni savremenih izvođačkih umetnosti, kao poseban primer inkluzivne umetničke prakse uopšte“, objašnjava Olivera Kovačević Crnjanski iz Per Arta.

Kako kaže, svojim radom žele da ojačaju lokalnu infrastrukturu za umetničku scenu za osobe sa invaliditetom i za inkluzivnu kulturnu praksu u Novom Sadu što će doprineti kritičkom diskursu o invalidnosti i izvedbenim umetnostima u Evropi kroz istraživačke i umetničke projektne aktivnosti. Ples u XXI veku samo je jedna od predstava koja je nastala u okviru programa Europe Beyond Access. Širom Evrope biće ostvareno 14 novih predstava umetnika sa invaliditetom, 20 umetničkih rezidencija koje će okupiti umetnike različitih zemalja, 5 međunarodnih plesnih laboratorija u kojima će umetnici s invaliditetom razvijati i prenositi učesnicima svoje jedinstvene poetike i načine rada, kao i 21 festival na kojima će biti prikazani plesni radovi najvišeg dometa nastali na najrazličitijim kulturnim scenama širom Evrope.

„Još uvek se umetnički rad osoba sa invaliditetom, pogotovo plesni i pozorišni ne ceni dovoljno. Zapravo, za većinu, inkluzivne predstave ne prepoznaju se kao umetnost, ili se ona tretira kao posebna „vrsta“ umetnosti, ona koja nije „ glavna“. Često se dešava da ljudi koji nisu imali kontakt sa umetnošću u kojoj učestvuju osobe sa invaliditetom imaju predrasude i očekuju da će gledati nešto nalik školskim priredbama“, kaže Olivera.

Jedan od glavnih ciljeva  Per Arta je razvoj  mreže  institucija kulture za promociju inkluzije u Novom Sadu, koju su osnovali 2005.godine, kako bi se izborili za ostvarivanje prava osoba sa invaliditetom na stvaranje umetnosti i učestvovanje u kulturnom životu zajednice kojoj pripadaju.

„Borimo se za model rada koji će omogućiti umetnicima sa intelektualnom ometenošću ravnopravno učestvovanje i rad na lokalnoj, domaćoj, ali i međunarodnoj sceni savremenih izvođačkih umetnosti, kao i za stvaranje uslova u kojima će umetnici sa i bez invaliditeta moći da rade zajedno i da svoj rad predstave na glavnim scenama najznačajnijih domaćih i inostranih pozorišta i na plesnim festivalima  kod nas, u Evropi i svetu“, objašnjava Olivera.

Učešće u projektu Europe Beyond Access omogućio im je kontinuitet u radu, realizaciju mnoštva projekata, kao i  saradnju sa međunarodnim umetnicima sa invaliditetom, prezentaciju i kontekstualizaciju njihovog rada u Novom Sadu, i razmenu znanja i veština sa projektnim partnerima iz EU koja je  ključna je u postizanju mnogih zajedničkih ciljeva.

Ples u XXI veku premijerno pred publikom je izvedena na Festivalu savremenog plesa i performansa „Pokretnica“ u Novosadskom pozorištu, a planira se i gostovanje u  Kampnagelu, renomiranu kulturnu instituciju (Hamburg-Nemačka). Do kraja godine u produkciji Per.Arta odigraće se plesna predstava umetnice sa Daunovim sindromom, Jelene Stefanoske – „Žizela“(radni naziv) i Mi nismo čudovišta – izdanje u Berlinische Galerie, sa Tanzerei grupom iz Berlina.

„Ideja da zajedno, kroz umetnost,  možemo da menjamo svet u kojem živimo, naš je moto, ili kao što je Natalija napisala u jednoj svojoj pesmi: Ovako ima smisla da živim ovako“, poručuje Olivera.

Foto: Marija Erdelji